Optimaliseren van communicatie met 4changes trainingen

De volgende communicatietrainingen zijn mogelijk. Op deze pagina worden ze verder uitgediept. Wil je meer weten neem dan even contact op. Combinaties van trainingen of een andere insteek is altijd mogelijk.

Trainingsaanbod

Training Het kleuren DISC model

Communicatie en ook samenwerking verbeteren door met kleuren te werken? Ja, dat kan. Meer halen uit jullie team begint met weten “Hoe steken we in elkaar” en hoe kunnen we daar ons voordeel mee doen. In werken met de kleuren wordt gekeken naar hoe je elkaar beter kunnen begrijpen. Deze training geeft jullie als team veel houvast om in de toekomst zelf verder mee te kunnen.

Een DISC kleuren training is vooral geschikt voor teams die de samenwerking willen vergroten en willen leren hoe de verschillen in gedrag en communicatie gebruikt kunnen worden in het voordeel van het team. Een kleurentraining wordt vaak als teamdag ingezet omdat het heel leuk is om samen met elkaar te doen. Met creatieve en leuke oefeningen ga je ervaren wat de kleuren rood, geel, groen en blauw nu inhouden. Welke communicatiestijl en voorkeuren heb jij en wat betekent dat dan? Je krijgt inzicht in je eigen kwaliteiten en mogelijke valkuilen en voorkeuren van de anderen. Je leert hoe je de stijl van een ander kunt ontdekken en welke communicatie je in welke situatie handig kunt gebruiken.

Voorafgaand aan de training vul je een analyse in. Je ontvangt daarvan een uitgebreide rapportage die op een prettige manier inzicht geeft in hoe jouw eigen stijl werkt. Je leert veel over jezelf, maar ook over je teamleden. Begrip voor elkaar en voor elkaars denkwijze is het gevolg. Het is mogelijk een totaalrapportage van het hele team te ontvangen.

Het resultaat van de DISC kleurensessie:

  • Je weet wat jouw voorkeursgedrag en voorkeurscommunicatie is en die van de andere teamleden
  • Je weet hoe je met de verschillende kleurvoorkeuren kunt omgaan
  • Je weet hoe je onder druk reageert
  • Je kent jouw kwaliteiten en weet hoe je minder ontwikkelde stijlen kunt inzetten
  • De samenwerking in het team is door begrip voor elkaars verschillen vergroot

Ervaringen DISC-trainingen

Training To The Point Communiceren

Is het wel eens lastig om goed en doelgericht te communiceren in jouw team of naar de klant? Herken je dat je weet wat je wilt zeggen, maar dat uiteindelijk je boodschap toch niet goed overkomt bij de ander? Dan is dit een ideale training.Gelukkig gaat er vaak veel goed maar helaas gaat communiceren niet altijd in elke situatie even makkelijk. Je kunt je vast wel een gesprek herinneren waarin het voor jou niet prettig verliep. Hoe meer je weet over jouw communicatie en over hoe die van anderen impact op je heeft, hoe beter. In de training “To the point communiceren” leer je o.a. het volgende:

  • Regie houden in het gesprek
  • Kort en bondig kunnen blijven als dat nodig is
  • Verbinding houden met je gesprekspartner
  • De juiste vragen stellen
  • Hoe je urgentie overbrengt
  • Hoe je overtuigend bent


Een goed slot van een gesprek met borging voor opvolging komt ook aan de orde. Na de training “To the point communiceren” ben je in staat je ideeën en voorstellen goed over te brengen. Je verhoogt daardoor jouw invloed naar collega’s, in de teamsamenwerking en naar de klant. Je kunt deze training ook volgen met collega’s uit andere teams.

Training Adviesgericht communiceren

In deze training draait het voor jou als adviseur om resultaat opbouwen voor de lange termijn, Voor het adviseren van diensten en producten zijn bepaalde kwaliteiten nodig. Onderscheidend zijn en jouw klant (of collega) kunnen overtuigen is essentieel. In dit onderdeel ontwikkel je commerciële vaardigheden en gesprekstechnieken. Je leert hoe je goed de behoefte van de klant kunt achterhalen. Omgaan met bezwaren en weerstand hoort hierbij. Daarnaast ligt de nadruk op vertrouwen en verbinding opbouwen en het ontwikkelen van een positieve lange relatie met je klant. Je verbetert je advieskwaliteiten en bereikt hierin meer resultaat.

Ervaringen adviesgericht communiceren

Training Effectieve Teamcommunicatie

Op het gebied van communicatie valt er bijna altijd wat te leren in een team. Goed met elkaar communiceren geeft een fijne werksfeer, minder gedoe, en ellende. Reden genoeg om zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. De intentie van ieders communicatie is vaak de ander daarin mee willen nemen. Als dat niet lukt kan dat door veel oorzaken komen die niet altijd aan de oppervlakte zichtbaar zijn. Met een positieve mindset om er samen weer een goede wending aan te geven ontstaat ruimte voor oplossingen. Stap voor stap pakken we het samen op. We kijken hoe de communicatie nu is en wat de wens voor de toekomstige communicatie is. Hier maken we goede afspraken over met elkaar. Ouderwetse rollenspellen zonder connectie met je werk blijven lekker buiten beschouwing.

Training Resultaat & Ontwikkelgesprekken voeren

In de training Resultaat en Ontwikkel gesprekken voeren kun je als team leidinggevenden of als medewerkers deelnemen. Insteek is dat deze gesprekken voor beide partijen positief en nuttig verlopen. Kun je je zegje doen? Krijg je je boodschap goed over tafel? En vanuit de rol van leidinggevende: hoe motiveer ik, hoe krijg ik bepaalde gewenste ontwikkelingen goed duidelijk? In deze training is o.a. het onderdeel gespreksstructuur en gespreksvaardigheden vertegenwoordigt. Naast deze onderwerpen gaat het hier ook om eigenaarschap bevorderen, lef tonen in aangeven wat je wilt, en goed je boodschap overbrengen. Vertrouwen en hebben en geven horen hier ook bij.

Vanuit de medewerker:

  • Je weet hoe je het gesprek goed voorbereid
  • Je kunt structuur en regie houden in het gesprek
  • Je brengt jouw persoonlijke ontwikkeling en wensen aan de orde

Vanuit de leidinggevende:

  • Je kunt lastige onderwerpen goed bespreekbaar maken
  • Je kunt een motiverend gesprek voeren met ruimte voor de medewerker
  • Je kunt belangen koppelen aan organisatiedoelen en bedrijfsresultaten

Training Selectiegesprekken voeren

Het houden van sollicitatiegesprekken is als selecteur vaak leuk om te doen. Het brengt wel een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Hoe zorg je nu voor de juiste kandidaat op de juiste plek? Als het daarmee misgaat heeft het ook direct veel nare consequenties. In deze training leer je o.a. hoe je met een verrassende vraagstelling kandidaten echt leert kennen en hoe je met opdrachten laten uitvoeren veel inzicht krijgt. Je toets motivatie en past de Star-methodiek toe. Je oefent veel met verschillende technieken om erachter te komen wat bij jou past, en of de kandidaat bij jullie past. Jij bent in deze gesprekken het visitekaartje van je bedrijf. Goed kunnen beargumenteren waarom een kandidaat wel geschikt is en waarom niet is een onderdeel.

Het resultaat na de training:

  • Je hebt een betrouwbare inschatting van toekomstige sollicitanten
  • Je weet hoe je met creatieve vraagstelling en invalshoeken de ‘echte’ kandidaat leert kennen
  • Je hebt inzicht in motivatie en geschiktheid van de kandidaat

Training Presenteren

95% van ons heeft een bepaalde mate van angst voor presenteren. Variërend van heel bang en niet meer kunnen slapen, tot gelukkig maar een klein beetje gezonde spanning. Een presentatie goed overbrengen en zorgen dat men onthoud wat je graag wilt is wat je leert in “Presteren in Presenteren”. Het kan gaan over jezelf presenteren of om het geven van een presentatie voor groepen (live of online). Het is fijn om dit hoe dan ook te kunnen doen op een manier die bij je past. Het doel is je prettig te voelen en niet meer dan die gezonde spanning te voelen. Je leert hoe je goed opbouwt, toehoorders geboeid meeneemt in je verhaal en ze tot actie kunt aanzetten. Onruststokers komen ook aan de orde. Goed presteren in presenteren dus, van een goede start, een sterk middenstuk, tot een krachtig slot.

Meer weten of direct een training aanvragen?

Training zijn bij mij altijd maatwerk. Ook zijn combinaties van trainingen mogelijk. Geef via onderstaand formulier je wensen aan en we zorgen samen voor een passende en impactvolle training.